Samorządy Ziemi Lubawskiej zjednoczyły siły w walce o przebieg nowego odcinka ekspresówki S5 pomiędzy węzłami Grudziądz-Ostróda, a nawet jeden z trzech wariantów zakłada trasę przez powiat nowomiejski oraz okolice Lubawy po śladzie DK-15.
W marcu pisaliśmy o apelu przewodniczącego Rady Gminy Nowe Miasto Lubawskie Zbigniewa Wiśniewskiego (PSL). Prosił on, aby gmina zaczęła lobbować na rzecz wyboru przez GDDKiA korytarza drogowego S5 z Ostródy do Grudziądza, który mógłby przebiegać przez powiat nowomiejski, a który miałby być częścią stworzenia w północnej Polsce ciągu dróg ekspresowych na kierunkach wschód-zachód.
JEDNO Z TRZECH
W ubiegłym roku rozpoczęto prace nad tzw. studium korytarzowym na ostatnim brakującym odcinku drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą (S7) a Nowymi Marzami (koło Grudziądza) do autostrady A1. Od początku roku do lipca trwa wybór korytarza, którego istnieją trzy warianty.
Jeden z nich, najbardziej prawdopodobny, przebiega po trasie starej „szesnastki”.
Drugi wariant zaczyna się od strony Radzynia i Jabłonowa Pomorskiego oraz Łąkorza (gm. Biskupiec) i mógłby iść dalej do budowanej obwodnicy.
Trzeci korytarz jest najmniej prawdopodobny, a miałby przebiegać w stronę Kwidzyna.
ZAPÓŹNIENIA W INFRASTRUKTURZE
W sprawie wyboru drugiego wariantu korytarza idącego przez powiat nowomiejski i Lubawę interpelację złożyła posłanka Lewicy Monika Falej.
– Z uwagi na zapóźnienia w infrastrukturze na terenie „regionu lubawskiego” konieczne wydaje się zaplanowanie nowego przebiegu S5 przez ten region – czytamy w interpelacji skierowanej do ministra infrastruktury Andrzeja Adamczyka. – Zaplanowanie przebiegu drogi w granicach gminy Nowe Miasto wpłynęłoby na dynamiczny rozwój gospodarczy i społeczny powiatu nowomiejskiego, ale także miasta i gminy Lubawa a co za tym idzie, na likwidację drogowego wyłączenia komunikacyjnego, którego region doświadcza. Włączenie powyższego odcinka drogi do budowanej właśnie obwodnicy Nowego Miasta przyczyniłoby się również do tego, że „region lubawski” będzie lepiej skomunikowany, a sama obwodnica będzie elementem szerszej sieci drogowej o znaczeniu ponadregionalnym a także krajowym. Nie bez znaczenia jest fakt, iż w regionie zlokalizowane są duże firmy produkcyjne, zatrudniające kilka tysięcy osób, które oczekują dobrego połączenia swoich zakładów z drogami krajowymi o większej przepustowości. Należy tu wymienić chociażby Ikea, Szynaka, Szkłomal czy Libro.
OSZCZĘDNOŚĆ PRZY MODERNIZACJI
Kolejnym argumentem posłanki Falej za wariantem przez powiat nowomiejski jest fakt przebiegu planowanej trasy w sąsiedztwie drogi krajowej nr 15, która wymaga już podjęcia działań zmierzających do jej rozbudowy i modernizacji odpowiadającym obecnemu obciążeniu ruchu.
Po wykonaniu nowego przebiegu S5 kosztowna rozbudowa krajówki mogłaby być znacząco ograniczona, co pozwoli zaoszczędzić ogromne środki.
JEDNOMYŚLNOŚĆ
Jeszcze w marcu wójt gminy Nowe Miasto Tomasz Waruszewski zorganizował zebranie, na którym spotkali się włodarze samorządów z powiatu nowomiejskiego, burmistrz Lubawy Maciej Radtke oraz wójt gminy wiejskiej Lubawa Tomasz Ewertowski.
Na spotkaniu wyrażono jednogłośnie akceptację dla pomysłu przechodzenia ekspresówki przez powiat nowomiejski i Lubawę.
ALEKSANDRA MALINOWSKA