Plan budowy obwodnicy okalającej Iławę powstał w roku 1999, jeszcze za czasów poprzedniego burmistrza Adama Żylińskiego. W tym roku doczekaliśmy się oddania do użytku pierwszego etapu obwodnicy. Na ukończenie kolejnego etapu musimy poczekać jeszcze rok.
Oddany do użytku fragment obwodnicy w przyszłym roku zostanie połączony z ulicą Lubawską, a w dalszych planach również z ulicą Dąbrowskiego. W ten sposób miasto zostanie odciążone od ruchu tranzytowego.
Poprawiony zostanie również dojazd do firm działających na obrzeżach miasta i stworzone zostaną lepsze warunki dla nowych inwestorów. Już przy nowej obwodnicy wykupywane są kolejne działki pod firmy.
Ten niespełna kilkometrowy odcinek obwodnicy był budowany od listopada 2003 rok, kiedy rozpoczęły się prace na rondzie u zbiegu ulic Ostródzkiej i Piaskowej. Głównym wykonawcą prac była SKANSKA. Prace pochłonęły ponad 10 mln zł (2,5 mln euro). Finansowane były przede wszystkim z pieniędzy pochodzących z unijnych funduszy PHARE.
Oddanie pierwszego etapu obwodnicy nie oznacza, że prace zostaną wstrzymane.
W tej chwili na etapie II trwają budowy 150-metrowego mostu i estakady nad rzeką Iławką. Powstanie jeszcze kilometr drogi głównej, 150 metrów drogi wojewódzkiej oraz 700 metrów dróg lokalnych. Zbudowana zostanie kanalizacja deszczowa i sanitarna. Uwieńczeniem prac będzie rondo na skrzyżowaniu Lubawska-Składowa.
Drugi etap obwodnicy zostanie oddany do 22 sierpnia przyszłego roku. Oznacza to, że już za rok samochody z ulicy Ostródzkiej dojadą do Lubawskiej, omijając miasto.
KATARZYNA KOZIKOWSKA
Uroczystego otwarcia drogi dokonał burmistrz
Jarosław Maśkiewicz oraz (od lewej) wicemarszałek
Piotr Żuchowski i Marek Gosztyła, dyrektor oddziału
budownictwa drogowego SKANSKA
Obwodnica w kwotach...
2.515.192,21 euro netto – całkowity koszt I etapu
1.895.257,57 euro netto – dofinansowanie z UE
0.619.934,64 euro netto – wkład własny miasta