GDDKiA, zarządca drogi krajowej nr 16, nic na ten temat nie wie, a Polskie Linie Kolejowe dementują pogłoski o tym, że jednak ma powstać wiadukt w miejscu przejazdu kolejowego na wylocie z Iławy w kierunku Kisielic (zwany popularnie „w lesie”).
Od kilku tygodni Kurier otrzymuje sygnały z wiarygodnych źródeł, że podjęto decyzję o budowie wiaduktu w miejscu przejazdu kolejowego na wylocie z Iławy w kierunku Kisielic.
Ponieważ jeszcze w kwietniu opisywany przejazd był przebudowywany, a ruch samochodowy odbywał się tam wahadłowo, decyzja o budowie wiadukty wydaje się nieuzasadniona. Mimo wszystko postanowiliśmy to sprawdzić.
NAWET NIE BYŁO
TAKIEJ PROPOZYCJI
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która zarządza krajową 16-stką, w ciągu której znajduje się przejazd, na temat rzekomej inwestycji nic nie wie.
Karol Głębocki, rzecznik tej instytucji, zaznaczył jednak, że jeżeli więc decyzja o budowie wiaduktu przez kolej zapadła dopiero teraz, to na poinformowanie o tym drogowców jest jeszcze za wcześnie.
Nadzieje rozwiały się w momencie, gdy skontaktowaliśmy się z Ewą Symonowicz-Ginter, rzecznikiem prasowym gdańskiego oddziału PKP Polskich Linii Kolejowych.
– Nie ma i nie było planów budowy wiaduktu drogowego w tym miejscu – powiedziała nam Symonowicz-Ginter. – Nikt nigdy nie wyszedł do nas z taką formalną propozycją. Przejazd jest już w trakcie przebudowy, więc teraz nagła zmiana decyzji o budowaniu w tym miejscu wiaduktu nie miałaby ekonomicznego uzasadnienia. Po przebudowie pociągi będą mogły przejeżdżać przez ten przejazd z prędkością do 160 km/h.
STRATEGICZNA DROGA
BLOKOWANA SZLABANEM
Taka sytuacja oznacza, że lokalni samorządowcy ze Starostwa Powiatowego w Iławie oraz Urzędu Miasta Iławy nie zrobili nic, aby w tak ważnym miejscu powstał wiadukt.
Tymczasem wiadukty drogowe i kolejowe budowane są nawet w najmniejszych... wioskach, aby rolnicy mieli dojazd do pól uprawnych.
O znaczeniu drogi krajowej nr 16, która pod Iławą blokowana jest szlabanami, mówił na majowej sesji Rady Miejskiej w Kisielicach burmistrz Tomasz Koprowiak.
Wypowiadając się w zupełnie innej sprawie Koprowiak powiedział, że powstaje nowa sytuacja formalna, ponieważ w tym roku „szesnastka” wreszcie została włączona do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T. To unijny projekt mający na celu ujednolicenie i optymalizację nie tylko transportu drogowego, ale także kolejowego, morskiego i lotniczego. O włączenie do sieci TEN-T krajowej 16-stki wnioskowała Litwa, ponieważ to najkrótsza droga, którą można z zachodu dojechać na Litwę.
KRYSTIAN KNOBELZDORF
Nikt z władz miasta Iławy ani powiatu formalnie
nie wyszedł do PKP z propozycją budowy wiaduktu
w miejscu przejazdu kolejowego na leśnym wylocie
krajowej 16-stki z Iławy w kierunku Grudziądza