Można dostać „w kość” po zimie. Nasze samochody też nie lubią mrozu, wilgoci i soli. Co możemy zrobić, aby nasze cacko „poczuło się” lepiej? Oczywiście możemy wypucować na błysk, ale najważniejsza jest sprawność i bezpieczeństwo. Wiosna za pasem, czas na porządki, nie tylko w domu, ale i w… aucie.
Wiosenny przegląd samochodu powinien być tak oczywisty jak zmiana opon na letnie. Ale pamiętajmy! O ile jesteśmy do tego przyzwyczajeni, o tyle powinniśmy zdawać sobie sprawę, że nie jest to jedyna rzecz, którą powinniśmy zrobić.
Po kilku zimowych miesiącach kondycja naszego auta słabnie. Jeśli w porę nie usuniemy skutków zimy, sytuacja może się pogarszać, a wtedy skutki mogą nie trochę, a znacząco zaboleć naszą kieszeń.
– Usterka jednego elementu wpływa na inne układy powodując ich uszkodzenie – mówi Michał Wilemski, ekspert mechaniki samochodowej. – Początkowo są to często elementy niedrogie, więc szybkie usunięcie ich nie obciąży znacząco rodzinnego budżetu. Ale zaniedbanie w konsekwencji narazi nas niepotrzebnie na bardzo kosztowne naprawy.
Jak wygląda przegląd i na co więc zwrócić szczególną uwagę? Kilku porad udzieli nam właściciel auto-serwisu przy ulicy Piaskowej w Iławie.
1. HAMULCE
Do sprawdzenia hamulców służą specjalne rolki, na których auto rozpędza się i hamuje. Istotnym elementem jest sprawdzenie klocków, tarcz oraz szczęk hamulcowych, które ciężko znoszą zimę. Wysokie różnice temperatur sprawiają, że klocki i tarcze gwałtownie się ochładzają, co prowadzi do szybszego ich zużycia.
Pamiętajmy, że tylko sprawne hamulce mogą zapewnić bezpieczeństwo, nie tylko nam, ale także innym uczestnikom ruchu.
W przeglądzie okresowym trzeba wymienić płyn hamulcowy. Poprzez swoje właściwości higroskopijne wciąga on wilgoć z powietrza. Woda w płynie hamulcowym obniża jego temperaturę wrzenia, co powoduje korozję całego układu. Dlatego wymieniając odpowiednio wcześnie płyn unikniemy wymiany pompy ABS, hydrauliki hamulcowej, a podczas gwałtownego hamowania problemów z temperaturą wrzenia płynu, co ma znaczący wpływ na bezpieczeństwo.
2. PŁYN CHŁODNICZY
Płyn chłodniczy powinniśmy wymieniać co dwa lata, jego nie wymienienie powoduje korozję całego układu chłodniczego, co przekłada się na uszkodzenie delikatnych aluminiowych części takich jak chłodnica, nagrzewnica. Ich wymiana jest później bardzo droga.
3. OPONY
Ocenia się stan ogumienia, czyli poziom ciśnienia w oponach i stan bieżnika. Diagnosta zleci zmianę jeśli gołym okiem widać zużycie, a głębokość bieżnika będzie mniejsza niż 1,6 mm. O wymianie ogumienia na letnie chyba już nikogo nie trzeba przekonywać.
4. ŚWIATŁA
Kontroli poddane jest działanie kierunkowskazów, świateł pozycyjnych i drogowych oraz świateł stopu i cofania. Zwłaszcza światła mijania są ważne. Zadbajmy o to! Poprawmy sobie widoczność, ale i nie oślepiajmy jadących z naprzeciwka.
5. ZAWIESZENIE
Poprzez kontrolowane szarpnięcia na płytach badana jest kondycja zawieszenia oraz stan, jak i ewentualne luzy w układzie kierowniczym.
Robiąc coroczny przegląd diagnosta, który go robi zwraca uwagę tylko na bezpieczeństwo. Często nie patrzy na to, jakie są konsekwencje niektórych uszkodzeń. Usterka osłon elementów takich jak przekładnia kierownicza, półoś napędowa, przeguby kuliste – skutkują awarią całego elementu.
Warto zwrócić jeszcze uwagę na to, czy nie wycieka olej. Wyciek to nie tylko pozostawiona plama przed domem. Olej w kontakcie z gumowymi częściami takimi jak poduszki silnika, węże gumowe i innymi elementy zawieszenia działa niszcząco. Warto więc ustalić miejsce wycieku i usunąć je.
6. PRZEKŁADNIA KIEROWNICZA
Wiele osób zapomina o tym jak ważny jest sprawny układ kierowniczy, a przecież jego złe działanie może mieć fatalne skutki. Szczególnie powinniśmy sprawdzić końcówki układu, wymiana tych elementów nie jest trudna, ale warto zlecić ją profesjonalnemu warsztatowi, który po jej wymianie odpowiednio ustawi geometrię kół auta.
Wada osłony przekładni kierowniczej powoduje korozję wewnętrznej części układu, a w dalszym etapie eksploatacji – całkowite jej zniszczenie.
Auto-Serwis Wilemski specjalizuje się w naprawie przekładni kierowniczych (maglownic). W Iławie i regionie tylko ten serwis samochodowy zna dokładnie i potrafi rozwiązać problemy z uszkodzeniem tego rodzaju przekładni. W 99 procentach kłopoty powstają z powodu uszkodzonych osłon. Reszta to tajemnica „kuchni” warsztatowej.
7. UKŁAD NAPĘDOWY
Ocena układu napędowego polega na wzrokowej ocenie wału napędowego i półosiek napędowych. Są to elementy wirujące z dużą prędkością obrotową. Uszkodzone powodują duże drgania, mogą uszkodzić skrzynię biegów lub tylny most te z kolei kosztują kilkadziesiąt tysięcy złotych.
Sprawdzenie tych elementów przez mechanika nie powinno trwać dłużej niż 2h. Warto poświęcić ten czas żeby mieć pewność, że jeździmy autem bezpiecznym.
Szybka reakcja uchroni nas przed wydatkami, które mogą nam przysporzyć problemów przed wyjazdem na wiosenne weekendy.
Warto zaznaczyć mechanikowi, aby zwrócił uwagę na całość stanu naszego samochodu.
* * *
Powtarza się stara zasada. Tylko szybka reakcja na drobne usterki uchroni nas przed reakcją łańcuchową w psuciu podzespołów auta. Lepiej szybko wydać 10 zł, niż za kilka miesięcy przemnożyć tę kwotę x10. Banał...? Jasne, ale nawet 1000-krotne przypominanie sprawdzonych zasad nie jest tak skuteczne, jak przekonanie się samemu na własnym portfelu.
No to jedziemy.
MARIKA ZENOWICZ
Michał Wilemski
AUTO-SERWIS WILEMSKI
tel. kom. 698-753-294
Iława, ul. Piaskowa