Akademicki Zespół Placówek Oświatowych w Fijewie (gmina Lubawa) rozpoczął działalność 1 września 2017 roku jako jedyna placówka w regionie, mająca w swojej ofercie kształcenia żłobek, przedszkole, szkołę podstawową i liceum ogólnokształcące, które zaczęły zmieniać oblicze polskiej edukacji.
– Dziękujemy rodzicom i uczniom, którzy zaufali nam wtedy i zdecydowali się zapisać do AZPO. Dziś dajemy dowody na to, że nie tylko nowoczesne wyposażenie oraz komfortowe warunki do nauki przyciągają rzesze uczniów do nas. Wyniki zdawalności matur są dowodem na to, że autorski program rozwoju AZPO przynosi efekt, także w postaci wyników egzaminów zewnętrznych. AZPO tworzą przede wszystkim ludzie: nauczyciele, uczniowie, rodzice. Nauczyciele uczący w AZPO to wyjątkowi ludzie, kochający siebie i innych, poszukujący wyzwań edukacyjnych i w połączeniu z młodymi ludźmi, którzy mają konkretne aspiracje oraz rodzicami, wspierającymi swoje dzieci i nauczycieli, tworzą zgrany zespół – mówi Katarzyna Miąskowska, dyrektor AZPO w Fijewie. – Prezentujemy wyniki tylko dlatego, że oczekują od nas tego rodzice oraz osoby, które nie do końca są przekonane o słuszności form, metod pracy naszych nauczycieli oraz pracy uczniów w małych grupach, a jedynym miernikiem jakości pracy szkoły są dla nich sumaryczne oceny szkolne oraz wyniki egzaminu zewnętrznego. Nie są przekonani, że nauka może sprawiać radość, a także generować postęp. Wyniki nie powinny być ważniejsze niż spokój wewnętrzny i szczęście dziecka. Niestety są jeszcze osoby, dla których wynik jest najważniejszy.
W AZPO nauka odbywa się bez dzwonków, bez schematów, bez granic dla nauki, z uśmiechem, energią i pomysłami. Za to z rzetelną realizacją podstawy programowej, dodatkowymi zajęciami, tolerancją dla błędów i eksperymentowania, respektowaniem zaleceń opinii i orzeczeń, pogłębiona indywidualizacją oraz z poszanowaniem wartości. Dla AZPO, od wyników ważniejszy jest młody człowiek!
AZPO skupia się na rozwoju jednostki, obniżeniu stresu i zmniejszeniu wyścigu szczurów między dziećmi. Edukacja ma rozwijać umiejętności konieczne do rozwiązywania rzeczywistych problemów, a także umiejętności miękkie, krytyczne myślenie i przywództwo. Zaniechano także klasycznego oceniania, skupiając się na dyskusji, zadaniach domowych i quizach, a raporty na koniec roku mają nie porównywać osiągnięć ucznia z osiągnieciami jego kolegów.
Świat potrzebuje innowacji, kreatywności i otwartości. Gospodarka potrzebuje ludzi wychodzących poza schematy, jeśli chce być konkurencją dla innych.
– Naszym celem nadrzędnym jest zapewnienie uczniom dobrostanu psychicznego, emocjonalnego i edukacyjnego. Dopiero wtedy młody mózg może tworzyć, kreować, inspirować. Przekonujemy innych, jak ważne jest widzenia w dziecku człowieka, który ma prawo wzrastać w swoim tempie i otrzymywać to, co jest mu najbardziej potrzebne. Kraj potrzebuje ludzi przedsiębiorczych, którzy będą otwierać firmy i płacić podatki. Wyposażamy naszych uczniów w takie kompetencje, a także gotowość do podejmowania rozsądnego ryzyka, odporność na kryzysy i umiejętność tolerowania niepewności, pamiętając o niewidzialnym curriculum; doświadczeniach społecznych, relacjach rodzinnych oraz środowisku stanowiących kontekst uczenia się. Takie kompetencje nie są jednak przedmiotem egzaminu osób opuszczających szkołę średnią, a wiedza i umiejętności tych młodych ludzi nie zawsze wpisują się w klucz egzaminacyjny. Mimo że kilku naszych uczniów ma egzamin poprawkowy we wrześniu, nie przekreśla to ich szansy na dostanie się na wymarzone studia, szczęśliwe życie czy też zrobienia kariery bez studiów. Wśród tych osób są krytycznie myślący młodzi ludzie, potrafiący doskonale współpracować w zespole, posiadający gotowość do podejmowania rozsądnego ryzyka, posiadający odporność na kryzysy i umiejętność tolerowania niepewności. Tego uczelnie nie wiedzą. Dla nich, w odróżnieniu od nas, liczy się tylko wynik, nie człowiek.
Jeszcze raz gratulujemy maturzystom, nauczycielom i rodzicom AZPO Fijewo. Dla poznania „school spirit AZPO” (szkolnego ducha AZPO) zapraszamy do naszej szkoły osobiście.