Mieszkańcy Iławy myśleli, że robotnicy zaliczyli ogromną wpadkę i zbudowali miejsca parkingowe przy ulicy Sobieskiego prostopadłe do jezdni, zamiast ukośnych. Okazało się, że to sam wykonawca zaproponował urzędnikom zmianę w projekcie, żeby zmieścić więcej samochodów. Praktyka wygrała z teorią.
Parking przy bankach i British School na ulicy Sobieskiego przebudowywany jest od kilku tygodni. Zajmuje się tym iławska firma Kombud, a cała inwestycja ma pochłonąć około 182 tys. złotych.
Ponieważ działka, na której prowadzona jest budowa, częściowo należy do miasta, a częściowo do spółdzielni „Praca”, właściciele ziemi podzielili się kosztami.
NIEZGODNIE
Z PROJEKTEM?
Kiedy robotnicy rozpoczęli kładzenie kostki brukowej, czytelnicy Kuriera zauważyli, że miejsca parkingowe wytyczone zostały inaczej, niż planowano. Według projektu, po przebudowie wszystkie samochody miały parkować ukosem, czyli tak jak dotychczas. Tymczasem od strony chodnika budowlańcy wytyczyli miejsca parkingowe prostopadle.
Robotnicy na miejscu powiedzieli nam, że prace wykonywane są zgodnie z projektem. Przyznali też, że jeden mieszkaniec zwrócił już im uwagę, że prostopadle zaprojektowane miejsca parkingowe utrudnią kierowcom manewrowanie na parkingowej, jednokierunkowej uliczce.
Skontaktowaliśmy się z wiceburmistrzem Iławy Ryszardem Ławrynowiczem, aby wyjaśnić sytuację. Powiedział nam, że już po wyborze wykonawcy zmieniono projekt.
– Dzięki zmianie miejsc parkingowych z ukośnych na prostopadłe zyskaliśmy dodatkowe miejsca dla samochodów i to właśnie z tego powodu zdecydowaliśmy się na taki krok – mówi wiceburmistrz. – Myślę, że nie będzie źle. Kierowcy będą mieli do dyspozycji drogę manewrową o szerokości 5 metrów. Początkowo też się nad tym zastanawiałem, ale biorąc pod uwagę, że miejsc postojowych w mieście brakuje, uważam, że to dobre rozwiązanie.
PROPOZYCJA WYKONAWCY
Spotkaliśmy się też z Romanem Radtke z wydziału inwestycji ratusza. Powiedział nam, że to z inicjatywy firmy Kombud zmieniono projekt. Wykonawca zauważył, że z budowanego parkingu można „wycisnąć” więcej miejsc, a urzędnicy pomysł zaakceptowali.
Miejsca dla aut zaprojektowano po stronie chodnika oraz przy jezdni na ul. Sobieskiego. Pierwotnie projekt zakładał, że przy chodniku będzie 17 miejsc, w tym dwa dla niepełnosprawnych, zaś z drugiej strony miejsc miało być 12, co w sumie daje 29. Wszystkie miały być ukośne (patrz rysunek). Według zmienionego projektu, który pokazał nam Radtke, przy bankach będą 34 miejsca prostopadłe, a po drugiej stronie 10 miejsc równoległych do jezdni.
Najzabawniejsze jest jednak to, że prace… wykonywane są jeszcze inaczej, niż zakłada zmieniony projekt! Tym razem to urzędnicy „poszli po rozum do głowy” i zauważyli, że zamiast 10 miejsc równoległych do jezdni, można zbudować nawet 16 ukośnych.
Efekt końcowy będzie więc taki: 50 miejsc parkingowych, w tym 34 po stronie banków i 16 naprzeciw. Pomiędzy będzie droga manewrowa o szerokości 5 metrów. Jeśli kierowcy będą ostrożni, to obejdzie się bez stłuczek.
KRYSTIAN KNOBELZDORF
Iława: „ulica bankowa”,
czyli Sobieskiego.
Według pierwotnego projektu miało być tylko 29 ukośnych miejsc parkingowych. Dobrze, że wykonawcy na budowie pomyśleli za projektanta i...
Iława: „ulica bankowa”.
Budująca parking firma Kombud pokazała urzędnikom,
że w tym miejscu może parkować znacznie
więcej samochodów. Zmieniono więc szybko projekt,
w efekcie czego powstanie aż 50 stanowisk dla aut.
Z ciepłym przymrużeniem oka :)