Zakończyła się modernizacja NASTAWNI ZDALNEGO STEROWANIA (NC) IŁAWA należącej do „PKP Energetyka”. Realizacja ta zapewni większą sprawność, bezpieczeństwo pracy urządzeń zasilania elektroenergetycznego oraz jakość wykonywanych usług na trasach kolejowych w środkowym i północnym odcinku trasy Warszawa-Gdańsk.
W związku z modernizacją linii E 65 (Warszwa-Gdańsk) podjęto decyzję o zmodernizowaniu NC Iława, która przejęłaby zadania NC Olsztyn oraz umożliwiła włączenie nowo projektowanych obiektów a także zastosowania nowszych i bezpieczniejszych technologii.
W iławskiej NASTAWNI ZDALNEGO STEROWANIA (NC) IŁAWA został wykonany i wdrożony system zdalnego sterowania (telemechaniki – telesterowania, telesygnalizacji i telepomiarów) urządzeniami zasilania elektroenergetycznego przy wykorzystaniu podstawowo istniejącej sieci połączeń telekomunikacyjnych PKP. Dodatkowo zastosowano sieci łączności awaryjnej GSM/GPRS.
Istniejące urządzenia zdalnego sterowania zainstalowane w podstacjach trakcyjnych na terenie NC IŁAWA i byłego NC OLSZTYN zostały uzupełnione o moduły łączności cyfrowej i bezprzewodowej GSM/GPRS oraz zmodyfikowane zostały oprogramowanie systemowe SS. System SS to oprogramowanie do tzw. szaf, w których znajdują się komputery i urządzenia, służące do zdalnego sterowania urządzeń związanych z działalnością nastawni. Sterowanie obiektami z obecnych nastawni Olsztyn i Iława są realizowane z nowo powstałej NC IŁAWA.
W strukturze polskiej kolei zdalnym sterowaniem objęte jest już ponad 70% urządzeń zasilania elektroenergetycznego, zlokalizowanych w podstacjach trakcyjnych i kabinach sekcyjnych. Realizacja przyjętych standardów wiąże się z zachowaniem jednolitego systemu, umożliwiającego swobodne zmiany granic sterowanych obiektów z danej nastawi centralnej, rozbudowy systemu zdalnego sterowania, czy też współpracę systemów na granicy sterowania pomiędzy poszczególnymi nastawniami.
Iława znów wyrasta na ważny węzeł ruchu kolejowego pomiędzy stolicą a Wybrzeżem.
JOANNA KOZIARA-PRĄDZYŃSKA
PKP Energetyka