Do redakcji przyszedł Ryszard Chyliński, sąsiad obwodnicy północnej, który w imieniu mieszkańców ulic Czereśniowej, Owocowej i Ostródzkiej w Iławie zgłosił nam temat ekranów dźwiękochłonnych. O ich postawienie iławianie z tej okolicy prosili burmistrza już w trakcie budowy drogi.
– Wybudowana obwodnica północna niewątpliwie odciążyła centrum miasta od dużej części pojazdów – mówi Chyliński. – Tylko że teraz cierpimy my, czyli ludzie mieszkający w pobliżu tej obwodnicy. Hałas jest okropny. By porozmawiać z kimś na własnym podwórku, muszę bardzo głośno krzyczeć.
BADANIE NA WŁASNĄ RĘKĘ
Chyliński podjął się liczenia przejeżdżających obwodnicą samochodów w godzinach porannych, popołudniowych i wieczornych. Swój pomiar wykonał 2 sierpnia.
– Między 5 a 7 rano obwodnicą przejechało 246 samochodów osobowych, 28 ciężarówek o ładowności do 3,5 tony oraz 39 TIR-ów – wylicza. – W godzinach 13-14:30 przejechało tędy 188 aut osobowych, 27 ciężarowych o ładowności do 3,5 tony i 24 TIR-y.
Te same wyliczenia między godziną 20 a 21 wykazały 179 samochodów osobowych, 10 ciężarowych o ładowności do 3,5 tony i 16 TIR-ów.
– Na dodatek tylko niewielka liczba kierowców stosuje się do jazdy 50 km/h – żali się Chyliński. – Droga jest prosta i policję, która i tak sporadycznie tu stoi, widać z daleka. Problem załatwiłby pewnie fotoradar.
Gdy budowano obwodnicę, mieszkańcy już wtedy domagali się zamontowania tam ekranów. Wtedy burmistrz Włodzimierz Ptasznik obiecał, że po wybudowaniu drogi zleci przeprowadzenie badania natężenia ruchu, którego wyniki zdecydują o dalszych krokach.
CIERPLIWOŚĆ SIĘ OPŁACI
– Badania natężenia ruchu drogowego na nowym odcinku Alei Jana Pawła II przeprowadzone zostały w połowie lipca – mówi Mariola Zdrojewska, wiceburmistrz Iławy. – Wykazały one, że natężenie ruchu wynosi 4012 pojazdów na dobę i jest większe od prognozowanego, jakie przyjęto na etapie wykonywania dokumentacji budowlanej i opracowywania oceny oddziaływania na środowisko. Obecnie konieczne jest podjęcie działań zmierzających do zminimalizowania wpływu hałasu na sąsiadujące z drogą budynki.
Jak informuje wiceburmistrz, przez najbliższe miesiące ruch na tym odcinku obwodnicy będzie dużo mniejszy ze względu na rozpoczynającą się przebudowę mostu między Małym i Dużym Jeziorakiem.
– Ruch pojazdów będzie przekierowywany, co da nam niezbędny czas na zastanowienie się, jak rozwiązać problem – wyjaśnia Zdrojewska. – W związku z tym, że przebudowa mostu trwać będzie kilkanaście miesięcy, wykonanie pełnej dokumentacji na zabezpieczenie mieszkańców przed hałasem planujemy na 2012 rok.
Do tego czasu, aby utemperować odrobinę kierowców, którzy przekraczają prędkość na obwodnicy, urzędnicy zwrócą się do policji o przeprowadzanie częstszych kontroli na tym odcinku.
NATALIA ŻURALSKA
MONIKA BINEK
Ryszard Chyliński przyszedł do redakcji w imieniu
mieszkańców iławskich ulic Czereśniowej, Owocowej
i Ostródzkiej, którzy od chwili rozpoczęcia budowy
obwodnicy północnej proszą o zainstalowanie
w obrębie ich domów ekranów dźwiękochłonnych