Windy nie działają, z budki dróżnika nie widać pociągów nadjeżdżających od strony dworca IŁAWA GŁÓWNA i pozostawiono stare szlabany, choć nowe leżą obok przykryte śniegiem – to krajobraz po przebudowie oddanego do użytku przejazdu kolejowego przy ul. Wyszyńskiego w Iławie. Po co PKP buduje windy i platformy, jeśli nie można z nich korzystać?
Sam przejazd kolejowy został otwarty jeszcze przed świętami, zaś podziemny tunel dla pieszych oddano do użytku mieszkańców kilka dni później. Kurier odwiedził to miejsce, aby sprawdzić, co się zmieniło.
Nowością są oczywiście dwie widny dla niepełnosprawnych. Służą do tego, aby jedną windą osoba niepełnosprawna zjechała do podziemnego tunelu, a drugą wjechała na poziom „zero” po przeciwnej stronie szlabanu.
NIERUCHOME WINDY
Niestety w przypadku Iławy to tylko teoria, bo w praktyce z wind nie da się korzystać. Gdy naciskaliśmy przyciski otwierające drzwi windy, nic się nie działo. Poszliśmy więc do dróżnika aby zapytać, w jaki sposób korzystać z nowych wind. Nie potrafił odpowiedzieć na nasze pytanie.
To nie koniec niespodzianek. Niedawno Kurier był świadkiem, jak dróżniczka wybiegła ze swojej budki i w pośpiechu machała światłem do przejeżdżającego pociągu. Spóźniła się, bo gdy zaczęła machać, pociąg już przejeżdżał przez przejazd, więc maszynista nie miał prawa widzieć światła.
Do tej pory byliśmy przekonani, że powodem tej sytuacji była zbyt późna reakcja kobiety na nadjeżdżający pociąg. Wszystko wskazuje jednak na to, że powód był zupełnie inny. Otóż siedzący w budce dróżnik nie widzi nadjeżdżających pociągów od strony dworca IŁAWA GŁÓWNA, bo... nowa winda i wejście do tunelu zasłaniają mu widok (sic!).
Co ciekawe, na nowym przejeździe pozostawiono (póki co?) stare szlabany, o czym pisaliśmy przed tygodniem. Okazuje się, że przewidziano ich wymianę, ale nowe obecnie... leżą na ziemi przy budce dróżnika.
FELERNE PLATFORMY
Przypomnijmy też, że na dworcu IŁAWA GŁÓWNA cały czas nie można korzystać z platform, którymi niepełnosprawni powinni wjeżdżać z podziemnego tunelu na perony. Mogą jedynie zjechać windą z holu dworca do tunelu, a później muszą prosić ochroniarza i inne osoby o wniesienie na peron, o czym również alarmowaliśmy przed tygodniem.
Najpierw przez wiele miesięcy był problem z zasilaniem platform, a po wielu interwencjach Kuriera, gdy platformy podłączono do prądu, nie ma nikogo upoważnionego do ich obsługi! Windy dla niepełnosprawnych, służące do dostania się na perony, nie działają też na dworcu w Suszu.
Kurier zwrócił się do PKP o wyjaśnienie wszystkich wykazanych przez nas nieprawidłowości oraz o informację, kiedy obiekty kolejowe na naszym terenie będą wreszcie służyły niepełnosprawnym. Do tematu wrócimy.
KRYSTIAN KNOBELZDORF
Od kilku dni otwarty jest podziemny tunel dla pieszych
przy przejeździe kolejowym
Wnętrze tunelu jeszcze
nie zostało zniszczone przez wandali
Przycisk wzywający windę po naciśnięciu
zaczyna świecić na niebiesko, ale nic się nie dzieje.
Nie ma żadnej informacji, że windy nie działają
Dróżnik ze swojej budki nie widzi
nadjeżdżających pociągów od strony dworca Iława Główna,
bo widok zasłaniają mu tunel i winda
Szlak kolejowy dróżnik widzi dopiero,
gdy wyjdzie z budki. Pomocne może być
zamontowane na ścianie lusterko...
Na wyremontowanym przejeździe są stare szlabany.
Tymczasem nowe leżą przykryte śniegiem
obok budki dróżnika