Sezon wakacyjnych wyjazdów rozpoczęty, ale czy na pewno jesteśmy do nich dobrze przygotowani? Wielu kierowców obawia się dalekich podróży, głównie ze względu na stan techniczny swoich pojazdów. Łatwiej jest eliminować usterki w pobliżu domów, niż z rodziną i bagażem w nieznanej, dalekiej krainie. Nie należy się zrażać, lecz zrobić przedurlopowy przegląd, co w jakimś stopniu ustrzeże przed kłopotami na drodze.
Oprócz naturalnej oceny stanu technicznego hamulców i zawieszenia, należy zwrócić uwagę na układ chłodzenia. Upewnij się czy układ jest szczelny, czy płynu jest wystarczająco i czy nie ma wycieków. Sprawdź stan paska wielorowkowego. Być może jest sparciały i należy go już wymienić.
Przypomnij sobie, kiedy po raz ostatni wymieniałeś rozrząd, olej i kontrolowałeś przewody z płynem hamulcowym. Sprawdź filtr powietrza i uzupełnij płyn do spryskiwaczy. Skontroluj opony (sprawdź ciśnienie, ewentualnie dopompuj wg wartości dla samochodu obciążonego).
Sprawdź stan techniczny koła zapasowego, jego ciśnienie oraz czy rozmiar śrub jest prawidłowy względem pozostałych kół. Częstym błędem jest zapominanie o zestawie śrub dla kół na felgach stalowych w przypadku, kiedy zmienialiśmy felgi na aluminiowe. Wyjmij z bagażnika niepotrzebne przedmioty. Włóż tam przewody rozruchowe i linkę holowniczą.
Upewnij się czy masz wszystkie niezbędne dokumenty (aktualne badania techniczne, ubezpieczenie). Warto wziąć ze sobą książkę serwisową, nr telefonu do ubezpieczyciela i drugi komplet kluczyków (nigdy nie noś razem). Pomyśl o dodatkowym ubezpieczeniu w razie awarii.
Nie zapomnij o nawigacji. Mapa tradycyjna też może się przydać. Zatankuj samochód do pełna, bo w trasie paliwo z reguły jest droższe. W dzień wyjazdu sprawdź jeszcze raz czy wszystko wziąłeś.
Pamiętaj! Samochód obciążony inaczej się zachowuje. Droga hamowania ulega wydłużeniu, pojazd inaczej się prowadzi oraz jest mniej dynamiczny. Dostosuj styl jazdy! Z rozwagą podróżuj z rodziną na pokładzie.
Kilka praktycznych rad, jak uniknąć awarii oraz co wziąć ze sobą, aby z podstawowymi problemami poradzić sobie na trasie.
Przebita opona – przed wyjazdem poluzuj śruby, a następnie je dokręć. Zabezpieczy to przed trudnością odkręcenia koła z powodu zapieczenia. Sprawdź lewarek, klucz do śrub oraz dopompuj koło zapasowe. Nie zapomnij o sprawdzeniu ciśnienia w reszcie opon.
Osprzęt i silnik – sprawdź poziom oleju. Posłuchaj pracy silnika, czy nie wydobywają się żadne niepokojące hałasy. Zobacz, czy sprzęgło alternatora nie wpada w nadmierne wibracje, czy z rolek napinaczy nie wydobywają się piski. Jeśli silnik bierze olej, weź butelkę identycznego na dolewkę.
Zawieszenie – nie powinny wydobywać się żadne niepokojące stuki i buczenia. Każdy niepokojący dźwięk należy przed podróżą wyeliminować. Przy okazji trzeba sprawdzić stan rury wydechowej i wieszaków.
Elektryka – weź ze sobą żarówki zapasowe i bezpieczniki.
Co jeszcze przyda się w trasie? * Uniwersalny, mały komplet śrubokrętów i kluczy; dobry rozwiązaniem będzie nóż wielofunkcyjny tzw. multitool; * trytytki i opaski zaciskowe, kawałek drutu; * kawałek kija; * taśma naprawcza; * kamizelka odblaskowa; * apteczka; * oświadczenie powypadkowe; * naładowany telefon + ładowarka do gniazdka zapalniczki; * rękawiczki i chusteczki higieniczne. Po co?
Trytytkami i opaskami lub drutem zabezpieczysz pękniętą rurę, podwiesisz tłumik. Kijem i trytytkami lub taśmą naprawczą podtrzymasz szybę, kiedy ta opadnie w wyniku awarii elektrycznego mechanizmu.
Pomysłów jest sporo i rodzą się pod wpływem nadmiaru adrenaliny spowodowanej nieplanowaną awarią w podróży. Wówczas każdy potrafi być MacGyverem, a jeśli nie – z naładowanym telefonem zadzwonisz po pomoc.
dla PROFI-AUTO opracował:
JAROSŁAW SYNOWIEC