Akumulator: wyjdź z błędu!
W listach do redakcji czytelnik Krystian zwrócił uwagę, że „niskie, zimowe temperatury skracają żywotność akumulatora”. Nic bardziej mylnego! To upalne lato przyspiesza korozję wewnątrz akumulatora, skracając tym samym jego żywotność. Wraz ze spadkiem temperatury trwałość akumulatora wzrasta.
Skąd więc panuje takie mylne przekonanie? Może dlatego, że wraz ze spadkiem temperatury obniża się moc rozruchowa akumulatora i jego pojemność. Liczba prób rozruchowych gwałtownie rośnie. Wrażenia są kiepskie. To bezpośrednio przekłada się na przekonanie o jego spadającej żywotności.
Wniosek? Jeśli mamy problemy z uruchomieniem samochodu w lecie, to znaczy, że w mroźne dni szybko się rozładuje. Należy więc pomyśleć o jego wymianie.
Na narty za granicą?
Na co zwrócić uwagę
–> Opony zimowe to podstawa. Oprócz Szwajcarii, we wszystkich europejskich, „narciarskich” krajach jest obowiązek lub zalecenie jazdy na oponach zimowych. Jednak jeśli brak „zimówek” będzie w Szwajcarii przyczyną kolizji lub wypadku, to kierowca zostanie z tego powodu pociągnięty do odpowiedzialności karnej! Należy także pamiętać, że przepisy w części krajów regulują minimalną głębokość bieżnika dla opon zimowych, czyli 4 mm.
–> Pomyślcie o łańcuchach na koła. We Włoszech jest obowiązek wożenia ich w bagażniku. W innych krajach alpejskich o zaleceniu lub nakazie założenia łańcuchów informują nas znaki.
–> Przewożenie nart również nie jest sprawą oczywistą. W Polsce transport powinien być tak zabezpieczony, aby nie zagrażał bezpieczeństwu pasażerów oraz użytkowników drogi. Można więc narty przewozić wewnątrz samochodu, trzeba je jednak odpowiednio zabezpieczyć i spiąć ze sobą. W popularnej Austrii zabroniony jest transport nart w kabinie pasażerskiej. Można przewozić je w bagażniku lub w specjalnym tunelu zlokalizowanym w tylnych siedzeniach. Rekomendowany sposób przewożenia nart to odpowiednie boxy dachowe.
–> Pamiętać należy o gaśnicy, trójkącie, apteczce, zapasowych żarówkach i kamizelce odblaskowej. To nie tylko obowiązek formalny, prawny. Te przybory naprawdę mogą się przydać.
–> W Austrii, Czechach, Rumunii, Szwajcarii i Słoweni oraz na Słowacji obowiązuje opłata za przejazd autostradami w postaci winiet. We Francji i we Włoszech przejazd jest płatny na bramkach, w zależności od odcinka.
Magiczny środek:
łańcuch w sprayu
Zima nie ustępuje. Podróżując w górach, na poszczególnych odcinkach zbawienne okazać się mogą stare dobre łańcuchy. W szczególności na śliskim i ubitym śniegu zimówka, nawet klasy premium, może sobie nie poradzić.
Łańcuchy wymagają jednak wprawy w zakładaniu, ograniczają prędkość i można je stosować jedynie na ośnieżonych drogach. W sprzedaży pojawiło się panaceum: łańcuchy w sprayu. Wystarczy spryskać koła napędowe i odczekać kilka minut.
Co potem? No właśnie, według filmów krążących w Internecie nie widać specjalnie różnicy.
Jeśli więc myślicie, że łańcuchy śniegowe w sprayu będą wygodnym substytutem tradycyjnych, to rozwiewamy wątpliwości. W szczególności, że przy codziennych zakupach różne magiczne środki często lądują w naszym koszyku. Narciarski wyjazd nie będzie należał do udanych, kiedy utkniesz na podjeździe z puszką sprayu w ręku.
opracował dla ProfiAuto:
JAROSŁAW SYNOWIEC